Επικαιρότητα - Ειδήσεις

Γεωργία Γεμενετζή για νέο πολεοδομικό σχέδιο Ασπροπύργου: «Συγκρούονται» ελεύθερες εκτάσεις με βιομηχανίες

Στην ειδική μονοθεματική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Ασπροπύργου,  παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν τα τρία εναλλακτικά χωρικά σενάρια για το νέο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Ασπροπύργου.

Το λόγο πήρε για μία μικρή εισήγηση η Τατιάνα Αγγελίδου, η οποία είναι διευθύντρια του τμήματος χωροταξίας Πολεοδομίας. Η Κα Αγγελίδου ανέλυσε όλα τα κριτήρια που έλαβε υπόψη της η μελετητική ομάδα και τόνισε πως έχουν ληφθεί τα πάντα υπόψη και έχουν αποτυπωθεί ώστε να αποφασιστεί ποιο σενάριο θα είναι το πιο κατάλληλο και πάνω σε αυτό να δουλέψουν οι μελετητές.

«Αυτή η μελέτη αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο αρχικό στάδιο της πρώτης φάσης, δηλαδή στο τέλος της ανάλυσης. Αυτό σημαίνει ότι εμείς ουσιαστικά έχουμε κλείσει την ανάλυσή μας. Θα ήθελα να πω δύο λόγια για αυτό για να καταλάβετε πώς φτάσαμε μέχρι εδώ. Εμείς έχουμε περάσει σε αρκετό διάστημα τον τελευταίο καιρό εδώ, όλο το κλιμάκιο της ομάδας μελετών που ασχολείται με την μελέτη αυτή. Έχουμε κάνει πάρα πολύ εκτενείς  αποτυπώσεις. Γήπεδο, γήπεδο, τι χρήσεις υπάρχουν, πώς τις βλέπουμε, τις παρατηρούμε,  τις ομαδοποιούμε», ανέφερε η κα Αγγελίδου και συνέχισε:

«Έχουμε δει την κατάσταση των δρόμων, την κατάσταση των υποδομών, τα ζητήματα των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων κατά πόσο είναι υλοποιημένα, σε τι κατάσταση βρίσκονται και τα λοιπά. Αυτό ήταν μια πολύ μεγάλη και διαρκής και μακράς διάρκειας διαδικασία. Αυτά όλα έχουν αποτυπωθεί αυτή τη στιγμή σε περιβάλλον GIS. Έχουμε περάσει το να ζητήσουμε από πάρα πολλούς φορείς και υπηρεσίες στοιχεία και ενδεχομένως και απόψεις κατά περίπτωση για να μαζευτούν αυτή τη στιγμή στοιχεία για οτιδήποτε βρίσκονται κάτω από το χώρο.

Αυτά είναι θέματα, είτε για οριοθετήσεις ρεμάτων, είτε για απαλλοτριώσεις γηπέδων και οικοπέδων, για οδικά δίκτυα, για τεχνικές υποδομές, για κεραίες, για ότι μπορείτε να φανταστείτε ας πούμε. Είναι πάρα πολλά στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία και έχουμε πάνω σε αυτά κάνει τις αποδελτιώσεις και τις αναλύσεις μας σαν ομάδα μελέτης για να καταλήξουμε σήμερα σε αυτό που στο στάδιο που βρισκόμαστε, το οποίο είναι το τέλος της διάγνωσης και της ανάλυσης των αδυναμιών, των απειλών, των ευκαιριών και των δυνατοτήτων και να σας παρουσιάσουμε τα εναλλακτικά σενάρια.

Ξαναλέμε λοιπόν ότι το αρχικό επιλεγέν τώρα σενάριο, το οποίο θα σας παρουσιάσουμε στην πορεία έχει προκύψει με μία πολυκριτηριακή ανάλυση. Θα το ξαναπεί και κα Γεμενετζή αργότερα και θα αναρτηθεί μετά από αυτή την συζήτηση την δική μας σε μία πλατφόρμα συμμετοχικού σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία θα είναι ανοιχτή προς σχόλια και παρατηρήσεις από όσο γνωρίζουμε σήμερα από τον αναθέτοντα του έργου και το κ. Δήμαρχο φυσικά και θα υποβληθεί ξανά στις 2 Αυγούστου του 2024.

Τώρα, μετά από αυτό το στάδιο που βρισκόμαστε για να σας δώσουμε λίγο να καταλάβετε  το οργανόγραμμα της μελέτης και πώς προχωράει, ακολουθεί το 2ο στάδιο της πρώτης φάσης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου που ουσιαστικά περιλαμβάνει τη σύνταξη της τελικής πρότασης. Αυτό θα ξεκινήσει αργότερα από αυτή τη συνάντηση. Περιλαμβάνει την παρουσίαση στον ΟΤΑ του τελικού επιλεγέντος σεναρίου και την άποψη της αρχής σχεδιασμού φυσικά και τη διαδικασία διαβούλευσης της ΜΠΕ (Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων), που είναι μία ανοιχτή διαδικασία επίσης στην οποία και πάλι μπορεί ο κόσμος να υποβάλει την δική του άποψη.

Κατόπιν ημών και κάπου εκεί λοιπόν, στο 2ο στάδιο της Α’ φάσης θα κλείσει η δική μας η μελέτη. Θα υποβληθεί, θα είναι κλεισμένη και τελειωμένη και θα περάσει στο κομμάτι της αυτής καθαυτής της έγκρισης που θα βγει με ένα προεδρικό διάταγμα κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων του λεγόμενου ΚΕΣΥΠΟΘΑ στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Τέλος, θα ήθελα να σημειώσω ότι προφανώς για κάθε προεδρικό διάταγμα είναι γνωστό ότι κάνει έλεγχο νομιμότητας το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο είναι πολύ σημαντικό και κομβικό σημείο σε αυτές τις μελέτες για τη νομιμότητά τους σε σχέση με την εφαρμογή της στο μέλλον.

Γεωργία Γεμενετζή: «Συγκρούονται» ελεύθερες εκτάσεις με βιομηχανικές δραστηριότητες

Στην παρουσίαση των εναλλακτικών χωρικών σεναρίων  προχώρησε στην συνέχεια η χωροτάκτης και επικεφαλής της ομάδας μελέτης Γεωργία Γεμενετζή, η οποία αναφέρθηκε εκτενώς στις χρήσεις γης και στις ιδιόμορφες «συγκρούσεις» που υπάρχουν μεταξύ της βιομηχανίας με τις ελεύθερες εκτάσεις και τις οικιστικές ζώνες, ενώ στην συνέχεια παρουσίασε και τα τρία εναλλακτικά χωρικά σενάρια που θα οδηγήσουν στην τελική διαμόρφωση μετά από περίπου ενάμισι χρόνου του τοπικού πολεοδομικού σχεδίου του Δήμου Ασπροπύργου.

«Για να γίνουν κατανοητά τα σενάρια θα δείξουμε εδώ πολύ συνοπτικά τι ισχύει σήμερα, ποιο είναι το θεσμικό καθεστώς του Δήμου. Διακρίνετε τους οικισμούς που υπάρχουν με το μαύρο περίγραμμα και ουσιαστικά φαίνονται με πράσινο χρώμα που είναι οι κεντρικοί πόλοι. Είναι ο Ασπρόπυργος και η Γκοριτσά και υπάρχουνε κάποιες άλλες οικιστικές ενότητες, τριγύρω μικρότερες, αλλά και η παραλία Λαιμός Λουζιτάνια που ενώνεται με τον Ασπρόπυργο.

Με το κίτρινο χρώμα γύρω από τον οικισμό του Ασπροπύργου είναι η γεωργική γη, η οποία προέρχεται από το προεδρικό διάταγμα της ζώνης οικιστικού ελέγχου και είναι το θέμα που τίθεται προς τροποποίηση και με το μωβ χρώμα είναι το ΒΙΠΑ Ασπροπύργου και η βιομηχανική περιοχή των διυλιστηρίων, χωροθετημένα και θεσμοθετημένα από πολύ παλιά.

Το βόρειο τμήμα του Δήμου προστατεύεται από το προεδρικό διάταγμα για την Πάρνηθα. Υπάρχει και η προστασία για το όρος Αιγάλεω. Αυτός ο σχεδιασμός κάτω από την Αττική Οδό που είναι με το κόκκινο χρώμα, είναι ουσιαστικά ότι υπήρχε λίγο πολύ από πριν 30 χρόνια, από τη ζώνη οικιστικού ελέγχου του Δήμου Ασπροπύργου. Αυτό που τροποποιήθηκε ουσιαστικά με το πρόσφατο γενικό πολεοδομικό σχέδιο είναι ότι η έκταση βόρεια της Αττικής οδού που είναι αυτός ο κόκκινος άξονας, δόθηκε προς ανάπτυξη χονδρεμπορίου.

Η μεγάλη αυτή έκταση είναι πάνω από 1000 στρέμματα, έχει πάρει με το τελευταίο γενικό πολεοδομικό σχέδιο χρήσεις χονδρεμπορίου, καθώς ήδη εκεί υπήρχαν και δραστηριοποιούνταν τέτοιες δραστηριότητες. Πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό του Δήμου είναι το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, που είναι ένας πόλος ανάπτυξης από μόνος του και με το τελευταίο γενικό πολεοδομικό σχέδιο, άλλαξε επίσης, δόθηκε μία μικρή επέκταση βόρεια στο ΒΙΠΑ Ασπροπύργου και χωροθετήθηκε το διαδημοτικό νεκροταφείο του Συνδέσμου Δυτικής Αττικής ανατολικά του ΒΙΠΑ Ασπροπύργου, το οποίο όμως νεκροταφείο, δεν προβλέπει χώρο για την εξυπηρέτηση των αναγκών του Δήμου και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό και απασχολεί εδώ το Δήμο και είναι λογικό.

Το προσπερνάω αυτό για να πάμε στην υφιστάμενη κατάσταση, δηλαδή από την ανάλυση που κάναμε καταγράψαμε μία-μία όλες τις χρήσεις γης και τις δραστηριότητες. Βλέπετε ότι το κεντρικό κομμάτι του Δήμου που είναι το πεδινό αυτό κομμάτι της ενότητας, το παλιό Θριάσιο Πεδίο ουσιαστικά, έχει αστικοποιηθεί σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό.

Κυριαρχεί το μωβ χρώμα που σημαίνει, κυριαρχούν οι χρήσεις βιομηχανίας και χονδρεμπορίου, αποθήκευσης σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Ανατολικά, δηλαδή όλο το κομμάτι κάτω από την Αττική Οδό μέχρι την παραλία χαρακτηρίζεται από αυτή την ανεξέλεγκτη αστικοποίηση αυτού του τύπου των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Οι οικιστικοί πυρήνες είναι ανεπτυγμένοι. Φαίνεται πως κατοικούνται, λειτουργούν και έχουν ζωή.

Η Γκοριτσά είναι μία μεγάλη οικιστική ενότητα, η οποία χωράει ακόμη πάρα πολύ κόσμο για κατοικία. Προσφέρει δηλαδή ευκαιρίες στέγασης και ο κεντρικός οικισμός έχει δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης. Βόρεια της Αττικής οδού το είπαμε είναι επίσης αστικοποιημένο. Υπάρχει μια διαφορά αν τραβήξουμε έναν άξονα από Βορρά προς Νότο, το δυτικό κομμάτι του Δήμου βλέπουμε ότι δεν κυριαρχούν τόσο πολύ αυτές οι αστικές χρήσεις, δηλαδή υπάρχουν μεν δραστηριότητες αποθήκευσης και εφοδιαστικής, αλλά υπάρχουν ακόμη και κομμάτια γης ελεύθερα χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι είναι  αγροτικές εκτάσεις που καλλιεργούνται.

Υπάρχουν πράγματι κάποιες αγροτικές εκτάσεις που καλλιεργούνται, αλλά υπάρχουν και ελεύθερες εκτάσεις που μπορεί να είναι χέρσες, ή να μην έχουν αναπτυχθεί, πάντως είναι αυτό που λέμε ελεύθερη γη. Επίσης, από τα στοιχεία που έχουμε πάρει, έχουμε δει ότι υπάρχουν αρκετές επιδοτήσεις αγροτικές σε αυτό το κομμάτι, δηλαδή υπάρχουν πολλά ακίνητα που επιδοτούνται αγροτικά. Θεωρούμε δηλαδή ότι εκεί υπάρχει κάποιου είδους διαφορετική δραστηριότητα.

Το βασικό πρόβλημα εδώ του Δήμου είναι ότι υπάρχει μία τεράστια ανάμειξη χρήσεων γης με πολύ έντονους βαθμούς σύγκρουσης που έχει να κάνει, τόσο με τη σύγκρουση βιομηχανίας και κατοικίας, καθώς υπάρχουνε οικιστικοί θύλακες και πυρήνες, άλλου πυκνοί, αλλού πιο αραιοί, γύρω από τους οικισμούς, μέσα στη γεωργική γη, μέσα στις βιομηχανικές περιοχές, δηλαδή είναι πραγματικά πολύ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του Δήμου αυτό.

Υπάρχει σύγκρουση των ελεύθερων εκτάσεων με τις βιομηχανικές δραστηριότητες και υπάρχουν και οι πολύ ιδιαίτερες χρήσεις που είναι οι μεταφορές, δηλαδή υπάρχουν πολύ μεγάλες εκτάσεις με κοντέινερ και τα λοιπά που χρησιμοποιούνται για τα εμπορευματοκιβώτια, όπως υπάρχουν και πολλά πάρκινγκ βαρέων οχημάτων και τέτοια χαρακτηριστικά εντοπίζονται ακόμη και μέσα στους οικισμούς. Αυτό κάνει πάρα πολύ δύσκολη τη διαχείριση και το σχεδιασμό του Δήμου, μαζί με το γεγονός ότι είναι τρομερή η ανάμειξη των χρήσεων γης.

Ταυτόχρονα εδώ πάνω βλέπετε υπάρχει ένα κομμάτι γης στα όρια του Δήμου που είναι απέναντι από το ΧΥΤΑ Φυλής, το οποίο είναι εξαιρετικά υποβαθμισμένο. Έχει πολλά σκουπίδια, έχει διάφορα θέματα και θα πρέπει κάπως να αντιμετωπιστεί. Γειτνιάζει με το αεροδρόμιο Ελευσίνας και αποτελεί έναν περιορισμό για το σχεδιασμό αυτό και υπάρχουν και βιομηχανίες SEVESO που συγκεντρώνονται κυρίως κάτω στην παραλιακή ζώνη, μία στα όρια με το Δήμο Ελευσίνας και κάποιες στο νότιο τμήμα του ΒΙΠΑ Ασπροπύργου.

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι πάρα πολύ μεγάλο, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, αλλά κυρίως μέσα στους οικισμούς, γιατί τα βαρέα οχήματα διέρχονται ειδικά μέσα από τον κεντρικό πυρήνα του Ασπροπύργου, του κεντρικού οικισμού, αλλά και από την παραλία και είναι κάτι που θεωρούμε ότι υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων που διαβιούν σε αυτούς τους οικισμούς.

Πολύ συνοπτικά, ο Δήμος έχει δυνατότητες γιατί είναι σημαντικό οικιστικό κέντρο εκτός λεκανοπεδίου. Είναι κέντρο της Δυτικής Αττικής, ωστόσο, είναι απομονωμένος κατά κάποιο τρόπο από την ευρύτερη περιοχή λόγω των ισχυρών γεωμορφολογικών και τεχνητών φραγμών. Αποτελεί ουσιαστικά κέντρο εφοδιαστικής, εθνικής και διεθνικής εμβέλειας και κέντρο βιομηχανίας μητροπολιτικής εθνικής εμβέλειας, όπως και κόμβο ενέργειας και όχι μόνο για την Αττική, αλλά και για το σύνολο της χώρας.

Ταυτόχρονα όμως, έχει γίνει αποθετήριο μη επιθυμητών χρήσεων από τη υπόλοιπη Αττική.  Έχουν χωροθετηθεί οι φυλακές Κορυδαλλού. Υπάρχουν στο πρώτο χάρτη που σας έδειξα επάνω. Είναι δίπλα στο ΧΥΤΑ. Χωροθετήθηκε το νεκροταφείο χωρίς την έγκριση του Δήμου. Υπάρχουν δηλαδή κάποια ζητήματα που χρήζουν διαχείρισης. Πληθυσμιακά είναι ένας Δήμος δυναμικός ,γιατί εμφανίζει οριακή αύξηση πληθυσμού τη στιγμή που όλοι οι Δήμοι στην Ελλάδα εμφανίζουν μείωση.

Έχει ηλικιακά νέο πληθυσμό, αλλά έχει και ένα σημαντικό σε μέγεθος και μη καταγεγραμμένο πληθυσμό εποχιακό που έχει να κάνει με τους Ρομά. Έχει χαμηλή ανεργία συγκριτικά με τη χώρα, χαρακτηρίζεται από μονοκαλλιέργεια των logistics και οικονομικές δραστηριότητες που δεν είναι πάντα αδειοδοτημένες, όπως θα μπορούσαν.

Συγκεντρώνει δραστηριότητες βιομηχανίας και έχει και μονάδες υπερτοπικής εμβέλειας, όπως το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο και τα διυλιστήρια που δημιουργούν ενδεχομένως την απειλή κινδύνου βιομηχανικού ατυχήματος μεγάλης έκτασης, ο οποίος μεγαλώνει ο κίνδυνος αυτός από τον κίνδυνο της κλιματικής αλλαγής και των φυσικών φαινομένων της κλιματικής αλλαγής.

Έχει υψηλό πλημμυρικό κίνδυνο σαν περιοχή λόγω στεγανοποίησης του εδάφους και λόγω της γεωμορφολογίας, έχει όμως και ένα αξιόλογο φυσικό περιβάλλον με θαλάσσιο μέτωπο, τη λίμνη Κουμουνδούρου, ορεινές και δασικές περιοχές. Υπάρχουν σημαντικοί οργανωμένοι υποδοχείς. Θα τα περάσω λίγο γρήγορα, αλλά και νέοι υποδοχείς προς πολεοδόμηση που δίνονται προς ανάπτυξη, οι οποίοι κάποιες φορές δυσκολεύονται να λειτουργήσουν, γιατί υπάρχουν εκεί άτυποι οικιστικοί υποδοχείς κατοικίας που καθιστούν δύσκολη την οργάνωσή τους σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα.

Ουσιαστικά οι οικιστικοί αυτοί υποδοχείς μέχρι σήμερα δεν έχουνε οργανωθεί με την κλασσική πολεοδομική έννοια. Δεν είναι ας πούμε, οριοθετημένοι με κάποια απόφαση νομάρχη σε δεκαετίες του 1980 που κυκλοφορούσε η νομοθεσία εκείνη, ούτε έχουνε σήμερα ρυμοτομηθεί με κάποιον τρόπο, ωστόσο αυτό έτσι αποτελεί μια πρόκληση για τη μελέτη την δική μας.

Να πάμε στο σχεδιασμό τον ίδιο. Όπως είπα και στην αρχή είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε τις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής, όπου σύμφωνα με το ρυθμιστικό σχέδιο ο Δήμος Ασπροπύργου εντάσσεται στη χωρική υποενότητα Θριασίου που έχει ως βασική αναπτυξιακή κατεύθυνση τη δημιουργία οργανωμένων επιχειρηματικών περιοχών και την ανάδειξη νέων προωθητικών δραστηριοτήτων, καθώς και τη σταδιακή μείωση της περιβαλλοντικής υποβάθμισης.

Τα τρία σενάρια του νέου πολεοδομικού σχεδίου

«Άξονες προτεραιότητας είναι: Η οργάνωση ενός ισχυρού, αναπτυξιακού και επιχειρηματικού πόλου του δευτερογενούς τομέα του χονδρεμπορίου και του διαμετακομιστικού εμπορίου. Η κλαδική ανάπτυξη και ανάδειξη νέων προωθητικών δραστηριοτήτων. Η χωροθέτηση νέων ζωνών χονδρεμπορίου κοντά στην εθνική και αττική οδό που ήδη λειτουργούν σε περιοχές εκτός σχεδίου και σε θέσεις με καλή προσπελασιμότητα και ο περιορισμός της επέκτασης βιομηχανικής ανάπτυξης παράλληλα προς την ακτή με εξαίρεση τις μονάδες που αποδεδειγμένα λειτουργούν σε άμεση σχέση με τη θάλασσα.

Ο ίδιος ο Δήμος αποτελεί διαδημοτικό κέντρο ευρείας ακτινοβολίας και έχει σημαντική εμβέλεια μέσα στη χωρική ενότητα στην οποία ανήκει. Βάσει των προδιαγραφών, είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε κάποιες εκτιμήσεις της πληθυσμιακής δυναμικής του Δήμου.

Ουσιαστικά ακολουθώντας τις προδιαγραφές και τον μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής για την προηγούμενη περίοδο 2011-2021, βρίσκουμε ότι σε ορίζοντα πενταετίας, δηλαδή το 2027 ο πληθυσμός του Δήμου θα είναι περίπου 32.133 κάτοικοι.

Από το 27 και μετά θεωρούμε ότι ο Δήμος αν εφαρμόσει το σχεδιασμό και αν πάρει κάποια μέτρα θα μπει σε μία περισσότερο δυναμική τροχιά ανάπτυξης και προσέλκυσης πληθυσμού, οπότε θα αυξήσει ουσιαστικά τον πληθυσμό του και θα ανέρθει ο πληθυσμός για το 2040 στους 38.691 κατοίκους. Έτσι σε 15 χρόνια από τώρα περίπου, σε 17, ο πληθυσμός θα είναι 38.700 κάτοικοι. Αυτός ο πληθυσμός δεν δικαιολογεί οικιστικές επεκτάσεις. Οι επεκτάσεις των υποδοχέων δεν υποστηρίζονται και δεν τεκμηριώνονται σε κανένα σενάριο. Έγιναν πρόσφατα κάποιες επεκτάσεις με το προηγούμενο γενικό πολεοδομικό σχέδιο και σήμερα δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα.

Το !ο Σενάριο, το γενικό πολεοδομικό σχέδιο

Τα τρία σενάρια είναι το μηδενικό σενάριο, το οποίο ουσιαστικά ακολουθεί τους στόχους του αναθεωρημένου γενικού πολεοδομικού σχεδίου, δηλαδή αν ακολουθήσουμε ας πούμε το γενικό πολεοδομικό σχέδιο και διατηρήσουμε τη ζώνη οικιστικού ελέγχου, κάνοντας κάποιες μικρές τροποποιήσεις.

Το δεύτερο σενάριο ήπιας παρέμβασης είναι αυτό που δίνει έμφαση στη διαμορφωθείσα κατάσταση, δηλαδή ουσιαστικά προσπαθούμε να εξορθολογίσουμε όσο είναι δυνατόν και να διαχειριστούμε καλύτερα αυτό που βρίσκουμε σήμερα μπροστά μας, που χαρακτηρίζεται από ένα μωσαϊκό ετερόκλητων χρήσεων με πάρα πολύ υψηλό βαθμό ανάμειξης.

Και το τρίτο σενάριο είναι το πιο δυναμικό. Είναι το σενάριο δραστικής παρέμβασης με έμφαση στην ενίσχυση του ρόλου του Ασπροπύργου ως αναπτυξιακού πόλου της ευρύτερης περιοχής. Και τα δύο σενάρια, και το 2ο και το 3ο βασίζονται στην τροποποίηση της ζώνης οικιστικού ελέγχου, αλλά έχουν μία διαφορετική φιλοσοφία διαχείρισης και ανάπτυξης της περιοχής.

Το 3ο σενάριο δίνει έμφαση στην οικονομική ανταγωνιστικότητα του Δήμου σε μεγαλύτερο βαθμό και στην ανάδειξή του ως υπερτοπικό κέντρο διαδημοτικής ακτινοβολίας και εν γένει αναπτυξιακό πόλο της ευρύτερης περιοχής. Ταυτόχρονα επανεξετάζει τη χωροθέτηση εξυπηρετήσεων υπερτοπικής εμβέλειας, όπως είναι το νεκροταφείο και η χωροθέτηση κάποιου τεχνολογικού πόλου, χωρίς να παραμερίζει την ισόρροπη ικανοποίηση των επιμέρους στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης, αξιοποιώντας όσο είναι δυνατό και στο μέγιστο βαθμό τους υφιστάμενους φυσικούς πόρους της περιοχής, εφόσον έχουμε λάβει ξανά υπόψη την διαμορφωθείσα κατάσταση της κατάληψης της γης και περιλαμβάνει και έναν πλήρη ανασχεδιασμό του συστήματος μεταφορών σε πλήρη συνέργεια με το σχεδιασμό των χρήσεων γης.

Και τα δύο σενάρια και το δύο και το τρία έχουν κάποιους κοινούς στόχους. Και τα δύο  έχουν ως στόχο την ανάπτυξη του Δήμους Κέντρο Περιφερειακής και Εθνικής εμβέλειας στον τομέα των μεταφορών logistics, που είναι και κατεύθυνση από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, την οργάνωση και ιεράρχηση των μεταφορικών υποδομών με σκοπό τη βελτίωση της υπεραστικής κυκλοφορίας, των διαμεταφορέων, αλλά και της εξυπηρέτησης μεταξύ των οικισμών, αλλά σε διαφορετικό βαθμό το επεξεργάζονται αυτό. Και τα δύο στοχεύουν στην εκτροπή της διέλευσης βαρέων οχημάτων από τον κεντρικό οικιστικό πυρήνα και στην καλύτερη πολεοδομική οργάνωση των οικισμών με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στους οικισμούς που δεν πρέπει να το ξεχνάμε.

Η διαμόρφωση ενός καλύτερου και άξιου προς διαβίωση οικιστικού περιβάλλοντος είναι βασικός πυλώνας της μελέτης και με γνώμονα αυτό ανασχεδιάζεται και η γύρω περιοχή από τους οικισμούς. Ταυτόχρονα στοχεύουν στη διαφύλαξη των εδαφικών πόρων, αυτών που έχουν απομείνει και στην προστασία των οικιστικών υποδοχέων, των οικισμών δηλαδή από τη γειτνίαση με τις παραγωγικές δραστηριότητες, διαφυλάσσοντας ουσιαστικά τις άτυπες οικιστικές συγκεντρώσεις στην περιβάλλουσα περιοχή των οικισμών, ως τράπεζα γης για το μέλλον, αλλά και για μελλοντική οικιστική ανάπτυξη.

Δηλαδή παρόλο που δεν κάνουμε επέκταση μέρα, κρατάμε αυτές τις περιοχές προστατεύοντας τες από την ανάμειξη με παραγωγικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες, ώστε να είναι βιώσιμες, δεδομένου ότι είναι νομιμοποιημένες περιοχές κατά κάποιο τρόπο. Ζει κόσμος και στο μέλλον μπορεί να γίνουν επεκτάσεις. Όταν ξαναγίνει ο σχεδιασμός μετά από 20 χρόνια, εκεί να γίνουν οι επεκτάσεις. Αυτό είναι το μηδενικό σενάριο, δηλαδή είναι το σενάριο του γενικού πολεοδομικού σχεδίου, με τη διαφορά ότι ανάμεσα στο ΒΙΠΑ εδώ πέρα στο βόρειο τμήμα και στη βιομηχανική περιοχή των ΕΛΠΕ, δίνεται η περιοχή που είναι ανάμεσα στα δύο ρέματα του Αγίου Γεωργίου και του Τζαβαρδέλα, με βάση την κατεύθυνση του γενικού πολεοδομικού σχεδίου, δίνεται ως περιοχή ανάπτυξης χονδρεμπορίου. Αυτή είναι η ουσιαστική διαφορά και οι δρόμοι ακολουθούν τις κατευθύνσεις που δόθηκαν από το γενικό πολεοδομικό σχέδιο.

Το 2ο Σενάριο των βιομηχανικών δραστηριοτήτων

Το σενάριο δύο είναι το σενάριο αυτό που λαμβάνει υπόψη αυτά που έχουμε βρει ως υφιστάμενα, δηλαδή την ανάπτυξη των παραγωγικών δραστηριοτήτων, η οποία υπάρχει και δεν μπορεί να αλλάξει. Έτσι υπάρχουνε περιοχές που συγκεντρώνουν σημαντικές δραστηριότητες και ταυτόχρονα χρειάζονται εξυγίανση. Τέτοια κομμάτια είναι αυτό το κομμάτι που είδαμε και πριν, ανάμεσα στα δύο ρέματα Αγίου Γεωργίου και Τζαβαρδέλα, το οποίο δίνεται σε ανάπτυξη για χονδρεμπόριο προς πολεοδόμηση και το κομμάτι κάτω από την οδό Μεγαρίδος που είναι ο νέος άξονας που ανασχεδιάζεται από την Περιφέρεια, από εδώ από το σιντριβάνι και συναντάει την Εθνική Οδό Αθηνών Κορίνθου.

Αυτός ο κλάδος υπάρχει σήμερα, αλλά είναι αδύναμος. Έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και θα αναβαθμιστεί σε κύρια αρτηρία. Στο κομμάτι αυτό με το μωβ ανάμεσα στην οδό Μεγαρίδος και στον οικισμό υπάρχει πολύ μεγάλη συγκέντρωση με προβλήματα κυκλοφοριακά και τα λοιπά, οπότε αυτό χρήζει εξυγίανσης και πολεοδόμησης και ταυτόχρονα αλλάζει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο πάνω από την Αττική οδό, όπου από το από τον αγωγό της ΕΥΔΑΠ που διατρέχει εδώ πέρα, ακολουθώντας το βόρειο τμήμα μέχρι την Αττική Οδό, αυτό το κομμάτι ενώ ήταν προς πολεοδόμηση, το προτείνουμε να συγκεντρώνει χονδρεμπόριο, αλλά χωρίς πολεοδόμηση, γιατί οι εκτάσεις είναι πολύ μεγάλες και πλέον έχει ήδη πάρα πολλά δασικά που θεωρούμε ότι εκ των πραγμάτων  περιορίζουν αυτή την ανάπτυξη.

Ταυτόχρονα δίνουμε προς ανάπτυξη τα κόμματα αυτά νότια του Θριασίου, όπου ήδη συγκεντρώνουν κάποιες δραστηριότητες, κυρίως πάρκινγκ και κάποιες μεμονωμένες μονάδες για χονδρεμπόριο, όπως και εδώ πέρα έναν πυρήνα που υπάρχει βόρεια της λεωφόρου ΝΑΤΟ και νότια των γραμμών υψηλής τάσης της ΔΕΗ. Όπως και εδώ, ανάμεσα στους οικισμούς Γκορυτσά και Ασπρόπυργο υπάρχει μία τεράστια έκταση πάρκινγκ, πάρα πολύ μεγάλη που διακόπτει τη γεωργική γη, στη λογική ας πούμε της πρακτικής του διαχειρίζομαι αυτά που έχω ήδη βρει και τα επιτρέπω ας πούμε να λειτουργήσουν.

Ακολουθούν αυτό τον συμβατικό σχεδιασμό της ένταξής τους σε περιοχές συμβατές με αυτά που υπάρχουν, το οποίο όμως δεν είναι τόσο αποδεκτό από την νομολογία και από τη διοίκηση. Ταυτόχρονα δεν ξέρω αν φαίνονται με κίτρινο χρώμα γύρω από τους οικισμούς,  είναι αυτές οι συγκεντρώσεις των κατοικιών, τις οποίες διατηρούμε και τις προφυλάσσουμε από την ανάμειξη με άλλες χρήσεις γης για να έχουν βιωσιμότητα στο μέλλον και ανασχεδιάζουμε το σύστημα μεταφορών με έναν δακτύλιο περιφερειακό γύρω από τον κεντρικό οικισμό του Ασπροπύργου για να εκτρέπεται η διέλευση των βαρέων οχημάτων και σύνδεση από την οδό Φυλής εδώ με τη λεωφόρο ΝΑΤΟ.

Υποβιβάζονται οι αρτηρίες που περνάνε μέσα από τους κεντρικούς οικισμούς, δηλαδή η λεωφόρος Δημοκρατίας και η Γκορυτσάς υποβιβάζονται ένα επίπεδο πιο κάτω λειτουργικά για να μην παίρνουνε όλη την κίνηση των διαμεταφορέων και του εξωαστικού χώρου, όπου εκτρέπεται αυτό σε νέους κλάδους που δημιουργούνται και διανοίγονται. Νομίζω αυτά είναι εδώ, έτσι αδρομερώς.

Το 3ο  Σενάριο με τα Logistics

Και πάμε στο τρία, το οποίο ακολουθεί αυτή τη λογική της προώθησης του κλάδου των Logistics και του χονδρεμπορίου, έχει όμως κάποιες σημαντικές διαφορές. Έχει έναν περισσότερο ορθολογικό σχεδιασμό των ζωνών χρήσεων γης, δηλαδή λαμβάνει μεν υπόψη την διαμορφωθείσα κατάσταση, αλλά δεν καθορίζεται από αυτήν.

Έχει απλοποίηση των ζωνών, κάτι που κάνει πιο εύκολη τη διαχείριση και την παρακολούθηση του σχεδιασμού και την υλοποίηση του, ώστε η πραγματικότητα να συμβαδίζει με το σχεδιασμό και προτείνει τους περισσότερους υποδοχείς, τους προτείνει προς πολεοδόμηση για να είναι περισσότερο συμβατό με τις σύγχρονες επιταγές του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού.

Βασική διαφορά είναι ότι χωροθετεί δύο πυρήνες τεχνολογικών πόλων και πάρκων, ένα βόρεια της λεωφόρου ΝΑΤΟ, εδώ με το μπλε χρώμα, όπου εκεί υπάρχει ήδη το κέντρο διοίκησης του Δήμου. Σχεδιάζεται σήμερα και η χρήση αυτή είναι πλήρως συμβατή με το τεχνολογικό πάρκο, ενώ υπάρχει και ελεύθερος χώρος προς ανάπτυξη για να αναπτυχθούν τεχνολογικές δραστηριότητες και δραστηριότητες έρευνας που μπορεί να συνάδουν με το χαρακτήρα των Logistics και των ιδιαιτεροτήτων του Δήμου και ταυτόχρονα επιτρέπονται μέσα σε αυτούς και οι χρήσεις χονδρεμπορίου και μεταφορών, δηλαδή είναι συμβατό και με την υφιστάμενη αναπτυξιακή πορεία του Δήμου.

Ίδιος πυρήνας χωροθετείται εδώ βόρεια, στο βορειοανατολικό άκρο του Δήμου, ενώ δίνεται επέκταση του ΒΙΠΑ Ασπροπύργου μέχρι τα όρια του Δήμου απέναντι από το ΧΥΤΑ φυλής, ανατολικά και δυτικά σε ένα μικρό κομμάτι και φεύγει το διαδημοτικό νεκροταφείο από εδώ, γιατί θεωρούμε ότι ο σχεδιασμός αυτός έχει και δύσκολη προσβασιμότητα και πρέπει να λάβει υπόψη τις ανάγκες του Δήμου που έχει ανάγκη για χώρο εξυπηρετήσεων σε επίπεδο νεκροταφείου και χωροθετείται βόρεια.

Αναζητείται μάλλον εδώ βόρεια του αγωγού της ΕΥΔΑΠ μία ζώνη όπου θα χωροθετηθεί εκεί έναν νέο διαδημοτικό νεκροταφείο, το οποίο θα λάβει υπόψη του και τις ανάγκες του Δήμου και θα υπάρχει και έκταση για την εξυπηρέτηση των αναγκών του Δήμου.

Ο σχεδιασμός του μεταφορικού δικτύου είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος γιατί ο περιφερειακός δακτύλιος γύρω από τον οικισμό γίνεται πιο δυνατός με εγκάρσιες συνδέσεις, μια ανατολικά και μία πλέον δυτικά που συνδέονται απευθείας με τη λεωφόρο ΝΑΤΟ, με δύο κόμβους που θα κατασκευαστούν εδώ στη λεωφόρο ΝΑΤΟ.

Όλο αυτό το κομμάτι της λεωφόρου Μεγαρίδος αναβαθμίζεται και έχουμε εδώ κάτω δύο νέους άξονες στην οδό Αγίου Αναργύρου που συνδέεται εδώ με τον εγκάρσιο άξονα και μία άλλη παράλληλη οδό, η οποία αναβαθμίζεται. Μία για να κατεβαίνουν τα αυτοκίνητα, μία για να ανεβαίνουν έτσι ώστε να αποσυμφορηθεί πλήρως η οικιστική ενότητα της παραλίας Λαιμού Λουζιτάνιας εδώ πέρα.

Και το κομμάτι αυτό τώρα που δίνεται ουσιαστικά για την προφύλαξη, για τη διατήρηση ας πούμε των φυσικών πόρων, είναι το κομμάτι ανάμεσα στους οικισμούς Γκορυτσά και  Ασπρόπυργο, που είναι αυτό που έχει ας πούμε και τις περισσότερες εκτάσεις που επιδοτούνται αγροτικά. Το διατηρούμε με αυτόν το χαρακτήρα ως έχει, γιατί αποτελεί από τις λίγες εκτάσεις του δήμου που υπάρχουνε. Χρειάζεται η διατήρηση των φυσικών πόρων και για λόγους αντιπλημμυρικής προστασίας και για λόγους μελλοντικής αξιοποίησης της τράπεζας γης και γιατί εδώ έχουμε και το αεροδρόμιο Ελευσίνας και πρέπει να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του αεροδρομίου.

Τέλος, ακολουθήσαμε πολύ συνοπτικά κάποια κριτήρια με βάση τα οποία έγινε η αξιολόγηση. Τα κριτήρια χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Τα κριτήρια των επιδράσεων που έχει ο σχεδιασμός στην πολεοδομική ζωή, στην κοινωνία, στην οικονομία, στο χωροταξικό και συγκοινωνιακό σχεδιασμό και τα κριτήρια της εφικτότητας του σχεδιασμού. Δηλαδή τα σενάρια που κάνουμε πόσο εφικτό είναι να υλοποιηθούν. Ποιο είναι το κόστος, ποια είναι η διοικητική επάρκεια, δηλαδή η επάρκεια των νόμων και η αποδοχή της διοίκησης. Της κεντρικής διοίκησης κατ αρχήν έτσι του Υπουργείου. Η κοινωνική αποδοχή, η αποδοχή δηλαδή από την τοπική κοινωνία και ο χρόνος υλοποίησης.

Υιοθετήθηκε μια πενταβάθμια κλίμακα αξιολόγησης από το -2 έως το +2, όπου βλέπετε εδώ πέρα στις αξιολογήσεις και υπάρχουν αναλυτικά στο κείμενο που έχει δοθεί η εξήγηση της βαθμολογίας. Εκεί υπάρχει αναλυτικά, όπου με βάση αυτό και το σταθμισμένο άθροισμα προκρίνεται τελικά στη φάση αυτή το σενάριο τρία. Αυτό που είδαμε τελευταίο ως περισσότερο µε κατάλληλο προς τη βιώσιμη ανάπτυξη και την εφικτότητα του.

Αυτό να μην σας κουράσουμε άλλο ευχαριστούμε πάρα πολύ. Ξέχασα να πω ότι στο 3ο σενάριο, στη λογική του να γίνει ο Δήμος υπερτοπικός πόλος της ευρύτερης περιοχής, δίνεται η δυνατότητα χωροθέτησης και μίας μαρίνας στο παραλιακό μέτωπο που ουσιαστικά θα είναι μαρίνα ελλιμενισμού σκαφών περισσότερο. Θα έχει αυτό το χαρακτήρα».

Σχετικά άρθρα