Επικαιρότητα - Ειδήσεις

1ο Συνέδριο Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων: Αισιόδοξο το μήνυμα της αγοράς για την ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας

Την αισιοδοξία τους για τις προοπτικές της ναυπηγικής βιομηχανίας και του επιχειρηματικού οικοσυστήματος εξέφρασαν οι συμμετέχοντες στη συζήτηση με τίτλο «Δρόμοι της Θάλασσας. Υποδομές, Ανάπτυξη & Εξωστρέφεια» που πραγματοποιήθηκε στο 1ο Συνέδριο της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων «Ξυπνώντας τον Κοιμώμενο Γίγαντα». Σημείωσαν, ωστόσο, πως υπάρχουν μια σειρά από προκλήσεις που θα πρέπει να ξεπεραστούν, από τον έντονο διεθνή ανταγωνισμό έως την έλλειψη εργατικού δυναμικού.

«Oι λιμενικές και ναυπηγοεπισκευαστικές υποδομές αποκτούν νέο ενδιαφέρον και στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης η ανάγκη για μεγάλες υποδομές και σε κόστος και σε έκταση αυξάνεται», σημείωσε ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων, κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος τονίζοντας ότι στο πλαίσιο μιας ομαλής μετάβασης στα εναλλακτικά καύσιμα και τις νέες τεχνολογίες θα πρέπει να δούμε το περιβαλλοντικό ισοζύγιο. «Έχω ένα άγχος να μην κάνουμε επενδύσεις μεγαλύτερες από το αποτέλεσμα που πρέπει να έχουμε. Πρέπει να κοιτάμε το τελικό ισοζύγιο για να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα με το λιγότερο δυνατό κόστος», τόνισε.

«Όλα τα λιμάνια θα πρέπει να έχουν οργανωμένες υποδομές ναυπηγοεπισκευής και συντήρησης», τόνισε ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Ελευσίνας, κ. Απόστολος Καμαρινάκης. «Μέχρι σήμερα τα περισσότερα πλοία πήγαιναν στην Τουρκία, τώρα έχουμε μια δυναμική που μπορεί να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο», είπε ακόμη σημειώνοντας πως υπάρχουν ακόμη ελλείψεις στα λιμάνια τόσο σε επίπεδο ναυπηγικών υποδομών, όσο και σε logistics.

«Είμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι για τη θαλάσσια οικονομία και το επιχειρηματικό cluster γύρω από αυτή. Μετά από δεκαετίες ύπνωσης είναι τρομερά ελπιδοφόρα η σημαντική αναβίωση των ναυπηγείων», υπογράμμισε ο πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus και CEO της Fanmar, κ. Κώστας Φραγκούλης. «Οι αλλαγές θα είναι μεγάλες και το αισιόδοξο κομμάτι είναι αυτό. Το απαισιόδοξο είναι η πρόκληση του ανταγωνισμού από το εξωτερικό που υπάρχουν πολλοί μεγάλοι παίκτες και στην επισκευή και στην κατασκευή. Αυτή την πρόκληση που είναι μεγάλη μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε με τη βοήθεια των Ελλήνων εφοπλιστών», πρόσθεσε.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μarine Plus, κ. Δημήτρης Βρανόπουλος σημείωσε πως πράγματι αναβιώνει μια βιομηχανία που στο παρελθόν ήταν πρωτοπόρα και σημείωσε πως ευτυχώς «το έμψυχο υλικό ακόμα υπάρχει, δεν έχει φύγει όλη η τεχνογνωσία». Ο ίδιος έκανε λόγο και για μια ακόμη πρόκληση που πρέπει να ξεπεραστεί με τις ρυθμίσεις για την πράσινη ναυτιλία. Ο ίδιος έκανε λόγο για άνισες πολιτικές καθώς από την ναυτιλία προέρχεται μόλις το 3% των εκπομπών CO2. «Εντούτοις, είμαστε εδώ να αντιμετωπίσουμε και αυτή την πρόκληση», τόνισε ο κ. Βρανόπουλος και εκτίμησε πως η ναυπηγική βιομηχανία θα μεγαλώσει με την προεργασία που έχει γίνει με μικρά αλλά σταθερά βήματα επειδή η ελληνική ναυτιλία χαίρει σεβασμού στο εξωτερικό.

Την αισιοδοξία του εξέφρασε και ο κ. Χάρης Καρέλλης, Commercial Manager της CARELL S.A. αναφέροντας ότι για την ανάπτυξη της βιομηχανίας απαιτούνται νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ στάθηκε και στο θέμα της έλλειψης εργαζομένων. «Οι νέοι σήμερα δεν ξέρουν τι μπορούν να κερδίσουν από την είσοδο στον κλάδο. Πρέπει ξεκινώντας από τους εργοδότες και φορείς να δώσουμε σιγουριά για μέλλον, βιωσιμότητα και ασφάλεια. Να δείξουμε ότι η αγκαλιά είναι ανοιχτή και όλοι μπορούν να λάβουν μέρος στην προσπάθεια», τόνισε ο κ. Καρέλλης.

Η «εξωστρέφεια είναι μονόδρομος για να διασφαλιστεί η ανάπτυξη μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων στο οικοσύστημα που μπορούν να συνεισφέρουν στη θετική έκβαση του εγχειρήματος της αναβίωσης της ναυπηγικής βιομηχανίας», υπογράμμισε ο κ. Γιώργος Τσόκρης, Managing Director της Navinco Ltd. «Θέλω να πιστεύω ότι θα είναι θετικό το αποτέλεσμα αν υλοποιηθεί έστω και ένα ποσοστό από αυτά που ακούσαμε από την πολιτική ηγεσία», συμπλήρωσε προσθέτοντας πως το εργατικό δυναμικό μπορεί να εκπαιδευτεί στις ειδικότητες που χρειάζονται αλλά θα χρειαστεί χρόνο και προγραμματισμό.

Πέτρος Παππάς (Star Bulk): Ανταγωνιστικά τα ελληνικά ναυπηγεία

Φέρνουμε πλοία για επισκευή στην Ελλάδα

Τη σημασία της αναγέννησης της ναυπηγικής βιομηχανίας για την ελληνική ναυτιλία τόνισε ο επικεφαλής της Star Bulk κ. Πέτρος Παππάς κατά την συζήτηση που είχε με την δημοσιογράφο Κατερίνα Τσαμούρη στο πλαίσιο του 1ου Συνεδρίου της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ), “Ξυπνώντας τον Κοιμώμενο Γίγαντα”.

Όπως αποκάλυψε ο ίδιος η εταιρεία του έχει ήδη συνεργασία με τα Ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας, κανονιζοντας επισκευές που μέχρι πρόσφατα γινόντουσαν σε άλλες χώρες. ”Έχουμε φέρει γύρω στα 25 πλοία τα τελευταία 3,5 χρόνια, στο παρελθόν αναγκαζόμασταν να τα πάμε στην Τουρκία και αυτό γιατί δεν είχαμε άλλη επιλογή. Τώρα τα χρήματα έρχονται και μένουν στην Ελλάδα”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Παππάς τόνισε πως τα ελληνικά ναυπηγεία είναι ανταγωνιστικά στη Δύση δίνοντας ως παράδειγμα ένα δικό του πλοίο που χρειάστηκε επισκευές και τελικά πήγε στην Πολωνία. “Πριν από μερικά χρόνια τα ναυπηγεία της Πολωνίας ήταν τα πιο φθηνά στην Ευρώπη. Τώρα είδαμε πως η επισκευή εκεί μας κόστισε δυόμιση φορές πάνω σε χρήμα και χρόνο από το αν το είχαμε φέρει στην Ελευσίνα ή τη Σύρο”, είπε.

Ο επικεφαλής της Star Bulk εκτίμησε πως θα υπάρξουν και άλλες συμφωνίες με ακτοπλόους και τα ελληνικά ναυπηγεία στα πρότυπα της μεγάλης συμφωνίας 1 δισ. ευρώ που υπέγραψαν πρόσφατα η Attica Group με την ΟΝΕΧ. Μάλιστα όπως είπε θα έρθουν και ακτοπλόοι από άλλες χώρες, καθώς τα ναυπηγεία είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικά. Ένας ακόμη πελάτης είναι οι μεγάλες εταιρείες liners, ενώ σε ό,τι αφορά την δική του εταιρεία σημείωσε: “Εμείς πάμε όπου μας πάνε οι πελάτες μας, αν όμως έχουμε πλοία για επισκευή στην Μεσόγειο επιλέγουμε πλέον την Ελλάδα”.

Η αναγέννηση των ναυπηγείων είναι σημαντική και για την ελληνική οικονομία, είπε ακόμη ο κ. Παππάς τονίζοντας πως η χώρα μας διαθέτει εκατοντάδες μηχανικούς και χιλιάδες τεχνικούς που μπορεί να αξιοποιήσει.

Το μεγάλο deal με την Eagle Bulk

Στον απόηχο της μεγάλης συμφωνίας συγχώνευσης της Star Bulk με την Eagle Bulk που ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα ο κ. Παππάς είπε πως θα έχει ως αποτέλεσμα της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας στον κλάδο της παγκοσμίως με συνολικά 170 πλοία. “Μας βοηθά ότι είμαστε εισηγμένοι και μπορούμε να κάνουμε συμφωνίες με ανταλλαγή μετοχών. Με αυτόν τον τρόπο έχουμε κάνει άλλες επτά τέτοιες συγχωνεύσεις και έτσι από 15-20 πλοία που είχαμε πριν από 10 χρόνια φτάσαμε στα 130”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

“Η συμφωνία είναι καλή για τη χώρα”, συνέχισε ο κ. Παππάς, “γιατί φεύγει το μάνατζμεντ των πλοίων από την Eagle Bulk και περνάει στην Star Bulk, που θα έχει ως αποτέλεσμα να προστεθούν περίπου 150 άτομα της εταιρείας. Υπάρχουν βέβαια και οι παράλληλες εργασίες που στηρίζονται από τη ναυτιλία”.

Τα ανοιχτά ζητήματα 

Απαντώντας σε ερώτηση για το τι θα ζητούσε από την ελληνική κυβέρνηση ο κ. Παππάς σημείωσε: “Πριν από 20 χρόνια θα έλεγα στην κυβέρνηση να μην ασχοληθεί καθόλου μαζί μας γιατί η ναυτιλία ήταν πάντα ένα πολύ ελεύθερο επάγγελμα. Σημερα θα έλεγα ότι χρειάζεται στήριξη έναντι των εταίρων στην ΕΕ γιατί υπάρχει πολύ ζηλοφθονία και από χώρες που παίρνουν πολύ περισσότερα από αυτά που παίρνουμε εμείς”.

Ένα άλλο θέμα σύμφωνα με τον κ. Παππά είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετοί έλληνες ναυτικοί.

“Τα γραφεία μας σε μεγάλο βαθμό στελεχώνονται από πρώην πληρώματα. Αν αυτά τα πληρώματα δεν υπάρξουν θα γίνουμε σαν την Νορβηγία που δίνουν τα βαπόρια τους σε ξένους”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τέλος ο κ. Παππάς σημείωσε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να ενισχύσει τα Ναυπηγεία αλλά και την ενίσχυση των ναυτιλιακών υπηρεσιών στην Ελλάδα. “Έχουμε τον μεγαλύτερο στόλο. Γιατί τα ναυτιλιακά δικαστήρια είναι στην Αγγλία. Γιατί δεν υπάρχουν πολλές ελληνικές ασφάλειες;”, αναρωτήθηκε.

Σχετικά άρθρα